Angst en onze mind: hoe ons ervan te bevrijden

groenEr is een groeiend bewustzijn dat we gevangen worden gehouden in deze wereld. Een wereld die opereert vanuit angst. Velen hebben dit reeds ingezien en stellen vervolgens de vraag: ‘En nu? Hoe moet het nu? Wat kan ik doen?’

De automatische impuls is naar buiten te gaan om in die wereld zaken te veranderen en te verbeteren. Als je dat gaat doen word je geconfronteerd met de weerbarstigheid van die wereld. Het leek zo goed en makkelijk te verwezenlijken maar in werkelijkheid gaat het moeizaam of zelfs helemaal niet. Frustrerend is het. Moedeloosheid, woede liggen op de loer of doen hun intrede.

Ik heb dat ook gehad. Exposen op het internet, websites bouwen voor vrijheid van onderwijs zoals FreeskoolNederland, schrijven van boeken zoals ‘Opvoeden in een gestoorde wereld’, het kinderboek ‘Schuddebonkebeest komt naar de aarde’ en ‘Seks versus Liefde’.

Maar belangrijker nog was de dag dat ik besefte dat ik niet meer te manipuleren ben als ik innerlijk angstvrij ben.

Door het innerlijk werk dat ik deed werd ik ook langzaam angstvrij. Maar er waren onderwerpen die weerbarstig bleken en nauwelijks in beweging te krijgen met wat ik wist en hoe ik werkte. Ik zocht daarom verder en vond mijn antwoorden in de neurologie.

Ons brein staat geprogrammeerd op onvrijheid. Het idee van onvrijheid. Het is overal in terug te vinden.

Kijk maar.

‘Als jij mij geen aandacht geeft, voel ik me alleen’.
‘Als ik geen diploma heb, krijg ik geen werk’.
‘Als ik niet met die jongen naar bed ga, maakt hij me belachelijk’.
‘Ik ben ongelukkig op mijn werk maar ik moet wel anders kan ik de hypotheek niet betalen’.
‘Ik heb een verloskundige nodig om veilig te kunnen bevallen’.

Iedere zin is een programmatekst. Het is geen authentieke waarheid. Dit soort teksten maakt onderdeel uit van een veel grotere club teksten die met elkaar een zwaar programma vormen. Ieder programma is gekoppeld aan andere programma’s. Wordt er ergens dus 1 tekst aangeraakt dan komt het hele netwerk aan programma’s in beweging. Zie het maar als een spinnenweb. Als je aan 1 draad trekt, begint het hele web te bewegen.

Er zijn ontelbaar veel netwerken in ons brein waar dit soort programmeringen draaien. De meesten draaien volledig op de automatische piloot. Als de erbij horende trigger geraakt wordt, treedt het programma in werking. Omdat de programma’s zo vaak zijn ingeschakeld is het alsof wij het zijn geworden. Daarom word je boos als iemand het niet met je eens is. Het ene programma ramt het andere.

De programma’s draaien op onze hardware: ons brein. Het brein bestaat uit fysieke neuronen die de gedachten vervoeren. Neuronen klikken aan elkaar en zo ontstaan circuits van neuronen. Over die circuits lopen gedachtenpatronen. Hoe vaker zo’n patroon aangeraakt wordt hoe sterker de circuits die de informatie dragen.

Het vermogen om te denken, de mind, produceert en ontvangt gedachten.

Als de mind door bewustzijn wordt aangestuurd zal het denken op verzoek van bewustzijn. Als de taak is afgelopen keert het denken terug in rust. We leven dan met een continu ontspannen brein dat open is en makkelijk liefde en alle andere menselijke kwaliteiten draagt en in de manifestatie brengt. We leven dan wie we zijn: liefde, vrede, harmonie en scheppen van daaruit een wereld die dat reflecteert.

Als de mind onder beheer draait van de angstcentra in ons brein voert het de commando’s van dit deel van ons brein uit. Wij denken dan continu en gehaast. Het denken stopt niet. Het gaat zelfs in de nacht door. We leven dan met een stressbrein dat alle menselijke kwaliteiten overruled met emoties en probleemdenken. We leven stress, angst, pijn, lijden, wanhoop en scheppen een wereld die dat reflecteert.

De taak die ons wacht is dan ook simpel: we moeten ons brein onder beheer zien te krijgen. Mijn voorstel is dat samen te doen zodat we het leven een dansfeest maken. De kracht van een groep, te beginnen online, is immens. Alleen al dat het een einde maakt aan het in je eentje worstelen, is fijn en bekrachtigend. Daarover later meer.

De danspassen naar wezenlijke vrijheid

  1. Het dwangmatige denken een halt toe te roepen
    Bewustzijn kan alleen dan ons lichaam instromen als de mind stil is. In ieder moment dat het stil is in ons hoofd kan dat gebeuren. Het stil krijgen van het dwangmatige denken is te trainen, zoals een arm of een been te trainen is.
  1. De werking van de mind leren kennen
    We moeten de werking van de mind zorgvuldig onderzoeken zodat we het leren kennen. Eerst onderzoeken we de inhoud van de gedachten. Daarna bestuderen we de werking van het brein zelf. Dit geldt zowel voor het psychische (gedachten, rituelen, herinneringen) als fysieke niveau (neuronen). Dit brengt ons diep inzicht in het verschil tussen onze gedachten en emoties die het los geslagen brein genereert en wie wij werkelijk zijn.
  1. Het ontmantelen van de programma’s waardoor we de gevangen genomen breinonderdelen automatisch vrijmaken als wel vullen met waarheid en liefde. Het is mijn ervaring dat dit onderwerp voor onderwerp dient te gebeuren.

Hebben wij dit gedaan dan zijn wij angstvrij.

Als we weer onszelf zijn, liefde, DAN zijn we in staat waarlijk op te staan en ‘No More’ te zeggen. Als er geen angst meer in ons is aan te jagen zijn we vrij. Als we vrij zijn kunnen we de krankzinnigheid een halt toeroepen en de levens gaan leiden die we vanuit onze eigenheid willen leven.

Alle acties die voortkomen uit angst voor of verzet tegen het systeem ondersteunen dat systeem en doen het groeien. Omdat het angstsysteem zich voedt met angst. In de kern is het systeem een energetisch systeem. Het parasiteert op onze levensenergie. Het vormt die om tot angstenergie. En de angstenergie is de brandstof van het systeem.

Verander de wereld
Alles begint in de energie, voordat het de vorm in komt. Kijk om je heen voor het bewijs. Kijk naar een gebouw, een huis. Eerst was er een idee. Een idee over een gebouw. Voordat het in de materie kon komen werd er gedacht, gerekend, gesproken, en zo kwam het langzaam, laag voor laag, van een niet materiele gedachte de materie in. Alles wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen ontstond dus eerder. Willen we in de toekomst een andere wereld zien, dan moeten we NU in onze energie veranderingen aanbrengen.

Verander de energie in het nu, in het huidige moment. Alleen dan verander je de vorm die in de toekomst zal ontstaan. Als de vorm er eenmaal is, ben je te laat. Je rukt en trekt aan het verleden, want het is daar dat deze vorm ontstond. Hij openbaart zich nu maar hij ontstond in het verleden.

Het is dus van fundamenteel belang dat we in het nu, in ieder moment angstvrij zijn en vanuit innerlijke vrijheid het juiste doen.

In mijn volgende artikel zal ik tot in detail laten zien hoe de wereldse programmatuur in ons individuele brein werkt.

In het derde artikel zal ik uit de doeken doen hoe we dit op bijzonder eenvoudige wijze in onze dagelijkse praktijk kunnen tackelen. Gewoon, terwijl we de afwas doen, eten klaarmaken, op ons werk zijn, boodschappen doen.

Ben je nu al geraakt en enthousiast, kom dan naar mijn website en meld je aan voor een van de volgende trainingen die ik nu al aanbied.

En in de online jaartretraite ‘Seks versus Liefde’ gaan we de mind programmeringen rondom deze onderwerpen ontmantelen zodat liefde vrij kan stromen in plaats van seks.

Informatie over de basistraining ‘Master je Mind’ waar je alles leert over de werking van je brein, hoe het oeverloze denken te stoppen en vanuit je essentie te leren leven, volgt.

In de toekomst komen er meer. Voor elk onderwerp een groep.

Voeding en eetstoornissen is er een.
Stoppen met roken.
Zwangerschap en bevallen.
Opvoeden.
Pubers en seks.

Warme zwaai,

Eugenie

 

 

Geef een reactie

