De ontwikkeling van bewustzijn in een kind

lezenHoe meer ik leer over kinderen en de verschillende bewustzijnsstadia waar zij door heen gaan, hoe stiller ik van binnen word. Stille bewondering. Stil van ontzag. Van respect. Van eerbied.

Het bewustzijn ontluikt in mijn kind. In het jouwe. En het vertegenwoordigt een kracht, een intense schoonheid die werkelijk alleen tot stille bewondering leidt als je het naar buiten ziet komen.. wat ik dan ontluiken noem. Als je erbij was met jouw bewustzijn, met je aandacht en niet bezig met iets anders.

Ik herinner  mij de boeken van Maria Montessori, die ik verslond tijdens mijn eerste zwangerschap. Hoe zij sprak over dit ontluiken.. het grootste deel ervan onttrokken aan ons oog.. Zich voedend aan de omgeving (die dus juist hoort te zijn) en zich in de donkerte ontwikkelend, om dan ineens naar buiten te komen en zich te tonen. Van al dat ontwikkelen in de donkerte, in het geheim, in het veilige en noodzakelijke onzichtbare, wisten wij niets! Wij kunnen het pas dan waarnemen als het zich aan onze zintuigen toont.

Wederom staar ik regelmatig in diep respect en stilte naar mijn meidje dat vrolijk huppelend door haar leven, groeit in haar bewustzijn. Dat doet zij gewoon, zoals zij moet huppelen. Zij beantwoordt aan de innerlijke roep van het leven, diep binnen in haar en geeft vorm en uiting daaraan op zo’n manier dat zij genietend en lerend in een dans is met het leven. Met haar leven. Met zichzelf.

Vandaag zat zij in haar prinsessenjurk met pippi langkous maillot en sportschoenen op de bank. Zij las voor. Las zij een tijdje geleden de woordjes nog zoekend en hakkelend letter voor letter met het vingertje erbij, nu kwamen de woorden er in zijn geheel uit. Ze buitelden over haar lippen.

Ik wist dat het zou gaan gebeuren. Ik wist dat het zou komen.
Ik wist alleen niet wanneer.

Het innerlijke wonder had zich voltrokken.

Ik keek.
Ik genoot.
Ik zweeg.

Zij las. Ze was een. Een met zichzelf. Zich niet bewust van het wonder dat zich in haar voltrok. Niet bezig met het feit dat de natuur haar bewustzijn had verbreed, verdiept of wat dan ook.. veranderd.. Zij las. Zij genoot.

En de wereld hield de adem in..

Perfectie in al haar eenvoud was moeiteloos door haar heen gekomen.

Het leven een dansfeest

 

Geef een reactie

