Natuurlijke status en ongezonde status

JanV kopieHet woord status gaat in ons taalgebruik over positie. De positie die je hebt ten opzichte van een ander. Het zegt iets over de rangorde in dat moment tussen individuen onderling of tussen individuen in een groep. Status duidt meestal aan dat iemand hoger of lager is. En dat hoger of lager zegt weer iets over macht: de mate van beïnvloeding. En beïnvloeding betekent: het vermogen dat je hebt om een ander te laten veranderen. Dat kan zijn dat je de ander kunt laten doen wat jij wilt. Of dat je de ander laat doen waarvan jij vindt dat het goed is voor de ander.

Er is tussen personen altijd een statusverschil. In de theaterwereld wordt veel met dit fenomeen geoefend en gewerkt.

Natuurlijke status
Als er sprake is van natuurlijke status dan is er sprake van verschil van macht op grond van essentie. We zien dit bijvoorbeeld bij kleine eendjes die achter moedereend aan kachelen. Moeder is de sterkte en de eendjes hebben een natuurlijke behoefte zich daar naar te voegen. Het is zelfs een onderwerpen. Bij honden zien we dat ook. De sterkste van de roedel heeft een natuurlijke status, een natuurlijk gezag over de troep. Omdat wij, wezens van bewustzijn, in een dierenlichaam leven, zit dit facet ook in onze natuur. Ook wij ervaren instinctief in iedere ontmoeting hoe het is gesteld met de natuurlijke positie.

Er is een natuurlijke vaste status, die een bepaalde tijd kan duren. Een voorbeeld daarvan is, als het goed is, de verhouding tussen ouder en kind. In die verhouding is het kind in de lagere positie. In een gezonde ouder-kind relatie is dit een feit. Het kind is binnen deze liefdevolle en uiterst veilige omgeving ontspannen en ontwikkelt zich in balans. De natuurlijke basisbehoefte van het kind, is de ouder te volgen. Het is dan wel noodzakelijk dat de ouder zelf gezond en authentiek in zijn essentie staat en van daaruit leeft.

Hier schort het bij veel ouders aan. Ik weet waarover ik spreek want ik heb dit zelf zo’n 7 jaar gehad met onze eerste. Ik nam mijn authentieke positie niet in, die mij bij natuur was toebedeeld. Ik weigerde die positie zelfs. Mijn mind had bedacht dat het positie innemen zelf een daad van geweld was tegen mijn kind. Waarop baseerde ik het zogenaamde recht om mijn kind mijn macht op te leggen? Ik verfoeide het. En dus nam ik mijn natuurlijke positie niet in. Ik had er geen idee van dat dit juist een daad van geweld was tegen het kind. Ik ontnam het zijn meest basale veiligheid omdat ik mijn idee belangrijker vond. Het onthouden van het gedrag dat bij de natuurlijke status hoort, is dus ook een daad van geweld. Het berooft het kind van een fundamentele veiligheid.

Het is natuurlijk dat die machtsverhouding door de tijd heen wijzigt. Hoe ouder en wijzer het kind des te meer het ondersteund dient te worden door de ouders uit te groeien tot ene volwaardig volwassene. Als het kind naar volgende bewustzijnsstadia doorgroeit verandert de rol van de ouders, als het goed is, met die groei.

Ongezonde status
Het niet aanvaarden van de natuurlijke status is dus ongezonde status. Ik heb dit door schade en schande moeten leren.

Dit is dus de eerste vorm van ongezonde status. Er zijn er meer.

Wat is ongezonde status?

Dat is positie innemen op grond van iets anders dan de eigen natuurlijke essentie. Dus positie innemen aangejaagd door de mind.

De vorm waarin dit zich uit kan van alles zijn. De meest bekende en aanvaarde is de maatschappelijke positie door middel van een functie. Die functie kan op veel onnatuurlijke manieren vergaard zijn.

Studie
In onze maatschappij is het aannemen, aanvaarden en terug geven van andermans kennis een vorm die kan leiden tot een bepaald status. Ben je heel goed in het kopiëren, dan krijg je een hogere status dan wanneer je daar minder goed in bent.

Geweld
Door het dreigen met geweld of het gebruiken van geweld kan iemand zich een positie aanmeten waardoor de ander zich kunstmatig, niet vanuit essentie maar vanuit angst, zal onderwerpen. Gedwongen belasting betalen is er zo een die een ondergeschikte slavenpositie helder maakt. ‘Ik wil niet mee betalen aan de oorlogen die de politiek organiseert maar als ik het grootste deel van mijn salaris niet aan hen afgeef overkomt mij iets. Ik betaal dus’. Het effect is ontmenselijking.

Hieronder valt ook in de verschillende maten het op agressie gebaseerde macht inzetten van volwassenen tegen kinderen.

Rituelen
Het gebruik van rituelen is een onderdeel van mind controlling. Mind control is een enorm krachtige manier om status te genereren. We zien het overal. Het zijn signalen die op ons afgestuurd worden die ons kritische deel van ons brein passeren omdat de signalen zo zijn ingepakt dat we ze niet bewust opmerken. Ons brein decodeert ze niet via de logica. Omdat de boodschappen zo worden aangeboden aan ons brein dat we het werkelijk niet zien.
‘He? Klopt dit wel?’ is een reactie die niet of nauwelijks optreedt bij een ritueel. Het ritueel heeft echter wel enorme impact op ons positie.

Energie lek
Let maar eens op vandaag in de gesprekken die je voert met anderen. De hoger-lager beweging vindt vaak plaats. Op het moment dat je irritatie ervaart, een terugtrekken is het begonnen. Je  brein heeft je dan overgenomen. Omdat je dan niet meer vanuit essentie beweegt maar overgeschakeld bent op een soort bypass, zul je dit ervaren als een energie lek. Je lichaam begint naar te voelen.

Hoe hier uit te geraken is de essentie van mijn werk. Worstel je met dit onderwerp, neme contact met me op. Check mijn agenda voor activiteiten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

