Zooooo moe!

foto van Eugenie van Ruitenbeek.
Situatie: ‘Ik ben zoooooo moe! Mijn benen doen zeer… ik kan niet meer lopen! Papa, jij moet me dragen!’
1) Wat is de werkelijke oorzaak van het ongeluk in het kind?
2) Wat doe jij als ouder?
3) Waarom ga je doen wat je doet als ouder?
Het kind is 8 jaar.
Ben benieuwd wat jullie reactie is!
One thought on “Zooooo moe!

  1. Heel interessant, net iets waar ook ik veel mee bezig ben.

    Ik heb een kind van 3 jaar dat ook zoooo moe kan zijn. Er zijn in mijn aanvoelen verschillende oorzaken, voor zover ik dat kan inschatten.

    – INSCHATTINGSVERMOGEN: waar ik als volwassene heel goed weet hoe ver iets nog is, leeft een kind in het moment en kan de tocht nog uren duren. Zelfs als ik uitleg dat we er over een paar minuutjes zijn, is dat een boodschap die nog niet helemaal aankomt. Als mijn kind opeens moeeee is, is er vaak een machtsstrijd aan de gang: waarom mag ik als ouder alles beslissen (hoe lang de tocht nog duurt, het tempo en de richting)? Wat op zo’n moment helpt, als het kind nog niet te ver heen is in zijn mantra van moe te zijn, is uitleggen hoe ver iets nog is en wat we gaan doen als we er zijn. Ik probeer hem te betrekken in de beslissingen (‘we kunnen nu ook heel even rusten op deze bank’) en tegelijk leiding te geven ;

    – VERVELING: mijn kind (en in mijn ervaring alle kinderen tot vrij late leeftijd) houdt niet van wandelen zoals ik dat doe. Moe is dan eigenlijk: ik verveel me, mama. De kunst is dan mijn kind uit zijn negativiteit te halen en weer lol te laten krijgen in de wandeling door spelletjes te spelen, bvb bepaalde kleuren zoeken, over tegels springen, etc. Aandacht geven, er zijn voor hem. Het valt me elke keer weer op, en komt ook overeen met mijn eigen ervaring als kind: waar volwassenen hun geest graag tot rust laten komen door de wandeling, hebben kinderen een intellectuele bezigheid nodig, een spelletje of minstens een interessant gesprek. Misschien wel omdat ze van nature veel vaker dan volwassenen bewegen?
    Omdat ze hun eigen gedachten nog niet kunnen reguleren, zoals een volwassene wel kan? ;

    – ECHT MOE ZIJN: tot slot is er voor mijn kleuter nog een derde mogelijkheid: hij is écht moe. Niet altijd, maar wel op tochten van meer dan een kwartier stappen (hij is 3). Nog altijd heb ik het daar als ouder het lastigste mee. Ik voel me dan vaak bedreigd en gechanteerd. Het ‘ik ben zooooo moe’ is immers niet lief, niet zacht, geen smeekbede, maar een eis: ‘draag me! We moeten NU stoppen! Ik wil dat…, jij moet’. Tot ik me realiseerde: dit is zijn kindermanier van communicatie. Ik mag dat verbeteren, maar de boodschap eronder is soms ook écht gewoon waar: het kind is moe, zijn beentjes zijn nog te kort, en hij heeft écht hulp nodig. Als ouder moet ik dan een zekere trots opzij zetten, een onwil om mijn inmiddels zware kind op de arm te nemen. Maar meer en meer realiseer ik me ook: het was mijn keuze om zonder buggy of draagrugzak te vertrekken. Ik kan en mag niet verwachten dat mijn kind zo lang zal kunnen stappen zonder hulp.

    Dus, om te antwoorden op je vraag: soms draag ik mijn kind een tijdje. Vaker niet dan wel. In de niet-situaties probeer ik de verveling te doorbreken of structuur en planning mee te geven. Vaak probeer ik ook zelfstandigheid te bemoedigen, door een rustpauze in te lassen (zo kan hij erna weer verder lopen).
    De eerlijkheid gebiedt me dat ik me soms ook kwaad maak en ongeduldig ben en niet de moeite doe om uit te zoeken wat er aan de hand is, maar me gewoon geboycot voel. Enfin, onnodig om te zeggen dat deze tactiek maar zelden goede resultaten geeft. Als ik uitzoek wat er aan de hand is, leer ik bovendien een stuk meer over mijn kind en zijn geest en altijd levert het me op de lange termijn tijdswinst op: ik heb de keren erna een stuk sneller door wat ik kan doen en wat er echt aan de hand is.

Geef een reactie

