Het is zo voorbij: het leven.. Een dansfeest

graf-met-licht

In de ochtend trek ik mijn wandelschoenen aan voor een tocht.. Kids gaan mee. Willen naar het graf van Anna, hun zusje dat overleed voordat Fianne arriveerde.

Ik loop. Brein is stil; ik flow ongestoord door mijn lichaam. In golven waaiert mijn geheugen verleden naar mij toe.. Mijn hart zwelt terwijl mijn voeten stappen.. Zoveel belangrijk ingrijpend dood al in mijn leven..

Mijn vader voor de kachel zittend. Hij kijkt mij lachend aan. Zijn lach die nog in mijn oren klinkt. Mijn hand langs zijn stoppelkin bij de voordeur.. ‘Ik hou van je’. Zijn blik. ‘Ik ook van jou’. Lichtblauwe ogen rustend in de mijne… dag! Dag lieve papa. Ik steek aarde. Ik graaf je graf. Tranen over mijn wangen.

Ik duw mijn moeder voort in een karretje. We gaan naar de rivier.. Ik kijk naar haar. De wind raast haar peperdure permanent aan flarden.. ‘Ik hou van je..’ Haar blik. ‘Ik ook van jou’. Ik help haar in bad stappen. ‘Toe maar’, zegt ze.
Een uur voor ze me verlaat. ‘Ik wil niet dood’… dag! Dag lieve mama. Ik raak je bevroren lichaam aan. Tranen over mijn wangen.

De dood veegt in slow motion alle gordijnen weg.. gordijnen van had ik maar zag ik maar wist ik maar deed ik maar zei ik maar..

Sluit je ogen

Adem eens goed uit

En kijk

Kijk naar je leven en wie zich erin bewegen.. kijk naar jezelf.. je leeft..

Het is zo voorbij.. het leven… een dansfeest..

Duik erin en geniet er vol van!

Geef een reactie

